1. Výměna oleje v pravidelných intervalech
Kvalita oleje se vlivem najetých kilometrů zhoršuje, a proto je třeba jej pravidelně vyměňovat. Každý výrobce automobilů Vám doporučí, po kolika kilometrech byste tak měli učinit u svého auta. Obecně však platí, že byste měli výměnu oleje v motoru provést nejpozději po 15 000 ujetých kilometrech. Navíc pokud jezdíte častěji pouze jen v městském provozu a motor Vašeho auta nemá příležitost se pořádně ohřát, výměnu oleje byste měli provést zhruba už po 12 000 km. A dále platí, že i když dané kilometry nenajezdíte, neměl by být olej v motoru déle než rok!
2. Dopřejte svému autu pravidelný servis
Pokud jste si pořídili nové auto, dost možná byla součástí koupě výhoda bezplatného servisu po určitou dobu od zakoupení. Své auto můžete svěřit buď autorizovanému servisu, který bude pravděpodobně dražší, ale nabízí Vám určité výhody (jako například zapůjčení náhradního vozu po dobu nezbytně nutnou k opravě Vašeho auta) nebo se můžete rozhodnout pro osvědčený neautorizovaný servis, který bude nejspíš levnější ale bez výhod. Tyto nezávislé servisy mívají zpravidla nižší hodinovou sazbu.
3. Zkontrolujte stav pneumatik
Pokud se chystáte na zimní či letní přezutí pneumatik, nezapomeňte předem stav těchto pneumatik zkontrolovat. Zjistíte-li vy či odborník, že jejich stav je již nevyhovující, je na čase objednat nové gumy. Pravidelně byste také měli kontrolovat tlak v pneumatikách, protože jízda na špatně nafouknutých pneumatikách může být nejen nebezpečná, ale také dochází k větší spotřebě paliva a vyššímu opotřebování brzd! Nevíte-li, jaký je optimální tlak pro gumy Vašeho auta, najdete tuto informaci v provozním manuálu.
4. Auto jako ze škatulky
Své auto můžete umýt a naleštit buď svépomocí, což je ideální varianta, pokud na to máte čas a chuť. Zkrátka dělá-li Vám radost údržba Vašeho auta, nejprve vůz umyjte, nezapomínejte přitom na ekologii a poté naneste ochranný vosk, který snadno zakoupíte. Pokud jste v časovém presu, je snadnější spolehnout se na auto myčku.
Archiv rubriky: Auto moto
Sněhoborec není běžný sněžný skútr
Jízda na klasickém skútru je skvělým zážitkem, pokud vás ovšem nevezou na nosítkách třeba se zlomenou nohou. Nejen že slouží záchranné službě, ale můžete na nich vozit třeba zásoby k horským chatám nebo udržovat běžkařskou trať s přesnou stopou. Na skútru se také skvěle v zimním období vyřádíte a splníte si tak své potěšení. Ovšem tato motorová vozidla rozhodně nepatří tam, kde se vyskytuje mnoho lidí, jelikož byste je na skútru mohli zbytečně ohrozit.
Vedle skútrů se dnes objevili i jeho konkurenti, a to čtyřkolka, která je skvěle silným, a navíc ovladatelným, strojem a chová se tak nějak přirozeně i v terénu. Už ale podle názvu se jedná o stroj, který má čtyři kola… Jak se tedy dá využít v zimě v horských podmínkách? Snadným řešením jsou pásy, které kterými se kola opásají. Takto upravená čtyřkolka předčí všechny skútry světa.
Pásy jsou sice velmi drahé, ale vydrží snad všechno. Navíc se dají využít celoročně, a na jakémkoliv povrchu. Největší využití těchto pásů najdete samozřejmě na sněhu. Obutí těchto pásů trvá asi tak hodinu, pokud už jste to někdy dělali. Jestliže se do přezouvání pustí nováček, zabere mu to o něco více času. Navíc k tomu potřebujete adaptéry na uchycení k ramenům a speciální pružinu, která zkontroluje propnutí pásu, který nesmí být ani moc volný, ani příliš nepružný.
Řídit sněhoborec není nic složitého. Řidítka jsou podobná těm na motorce a ovládání plynu a brzdy je také stejné. Na pohodlná sedadla se vejdou dvě osoby, v krajním případě i tři. Řidič ani spolujezdci však nesmí zapomenout povinnou helmu. Dobré je se vybavit kvalitním oblečením, a to nejen kvůli zimě a studenému klimatu, ale také proto, že je dobré chránit se kvalitním oblečením z bezpečnostních důvodů. Zatáčky na čtyřkolce se vyvažují tělem a často dochází k pádům. A cena těchto super sněhoborců? Ta se velmi podobá ceně za auto. Ovšem sněžné čtyřkolky nastartují i v třeskutých zimách a hlubokých mrazech.
Pokud s nimi chcete jezdit po sněhových pláních a lesních cestách, musíte se vždy řídit místními pravidly. I jízda mimo silnice má totiž svá pravidla, která si vždy upravuje každý národní park či rezervace sama. Jezdit mimo vyznačené trasy nebo pořádat nebezpečné noční přejezdy hor se nevyplácí.
Hledá se kat „stříbrných šípů“
Po roce 2014 je před námi další sezona, na jejímž začátku se seznámíme se spoustou nových podnětů, které mají zatraktivnit závody poslední doby, diktované jednostranným scénářem. Bude však osvěžující vody dostatek? Ožije, nebo uvadne královna motosportu v očích milionů fanoušků nejrychlejších vozů planety? Podívejme se na některé zajímavé detaily ročníku 2017.
[ Obhajovat se letos nebude
Mistr světa sezony 2016 Nico Rosberg oznámil loni v listopadu nečekaný konec kariéry. U Mercedesu jej pro letošní rok nahradí Valteri Botas, který má na svém kontě několik solidních sezon u Williamsu. Jak jeho manažer a zároveň šéf týmu Mercedes Toto Wolff, tak také nevýkonný šéf stáje Mercedes Niki Lauda nepochybují, že se nová jezdecká posila ve fungování týmu rychle zorientuje a spolu s trojnásobným mistrem světa Lewisem Hamiltonem potvrdí Mercedesu roli favorita v šampionátu jezdců i konstruktérů.
[ Časy na jedno kolo půjdou dolů
Inovací technických pravidel má dojít mj. ke změnám designu, k produkování více přítlaku a mechanické přilnavosti k trati díky širším pneumatikám, takže vozy pojedou v zatáčkách rychleji než loni. Po třech letech se aerodynamika dočkala možnosti dalšího rozvoje, přičemž za experta je v tomto oboru dlouhá léta považovaný designér Adrian Newey, konstruktér veleúspěšných vozů Red Bull z let 2010 – 2013. Více přítlaku a širší pneumatiky budou ale rovněž zvyšovat nároky na výkon a to může hrát do karet Mercedesu, jehož motory jsou v současné době nejpropracovanější a nejsilnější.
[ Jakou formu odhalí McLaren
Po 35 letech skončil u týmu jeho někdejší spoluvlastník a šéf, charismatický Ron Dennis a tým je nyní veden jakýmsi řídícím panelem všech jeho akcionářů. Po dvou letech postupného sžívání britské stáje s japonským dodavatelem motorů Hondou není situace McLarenu zatím vůbec ideální; v důsledku neuspokojivých závodních výsledků tým přicházel o sponzory a post výkonného ředitele, významnou měrou spoluurčujícího směr vývoje celého koncernu, dosud nebyl obsazen.
Po loňském relativním zlepšení v oblasti výkonu a spolehlivosti techniky se očekává, co s letošním monopostem Mclarenu na trati předvede dvojnásobný světový šampion Fernando Alonso, mnoha odborníky dodnes považovaný za nejkomplexnějšího pilota současné formule 1.
[ Vize nového vedení
Podobně jako Ron Dennis již do současného dění kolem Formule 1 patrně nezasáhne její bývalý majitel Bernie Eccelstone, jenž celý svůj podnik nedávno prodal americké společnosti Liberty Media. Té se podařilo do funkce šéfa sportovní agendy získat uznávaného inženýra a stratéga Rosse Brawna, jenž nastínil plánované změny, jejichž zavádění by ale mělo přicházet postupně.
Jednalo by se o anulování některých umělých technických prvků, aplikovaných během závodění (např. systém DRS pro snížení odporu vzduchu), případně o navýšení počtu velkých cen v ročním kalendáři. Liberty Media údajně plánují do budoucnosti více zpřístupnit bezprostřední závodní dění fanouškům přímo na závodních okruzích (doplněné vystoupeními zvaných herců, zpěváků a známých osobností) a rozšířenými nabídkami v digitálním prostředí.
K „čistším“ pohonným zdrojům
1) VODÍK
Vodík lze přepravovat jako podchlazenou kapalinu a spalovat jako plyn. Jediným produktem vzniklým během spalování zůstává vodní pára. V dnešní době se využívá katalyzátorů, které mění obsah výfukových plynů (kysličník uhelnatý, dusičnany a nespálené uhlovodíky) na amoniak a kysličník uhličitý, které škodí ovzduší v podstatně menší míře.
– Kladempři užití vodíku je jeho dobrá účinnost z pohledu ekologického a solidní dojezd z pohledu úsporného.
– Bohužel je současný vodík dražší než benzin nebo nafta.
2) GASOHOL
Alternativní pohonnou hmotou pro spalovací motory může být směs alkoholu (především etylalkoholu) a benzinu.
– Etylalkohol (etanol) patří k palivům vyráběným z obnovitelných zdrojů (např. zrnin, tedy kukuřice aj.) a snižuje emise skleníkových plynů.
– Etanolových veřejných čerpacích stanic je pro nedostatek poptávky pouze omezený počet.
3) HYBRIDNÍ ELEKTRICKÁ VOZIDLA
Baterií napájený elektromotor pohání automobil, případně pomáhá spalovacímu motoru hnát vozidlo. Spalovací motor současně pomáhá dobíjet baterii. Jako zdroj energie bývá využíván akumulátor, který je nutné před jízdou plně nabít, neboť od jeho kapacity se odvíjí dojezdová vzdálenost. Současné preferované elektromobily, čerpající energii vedle baterií např. i ze solárních panelů, spalovací motor neobsahují stejně jako např. převodovku, výfukový systém, olej, zapalovací svíčky, spojku apod.
– Elektromotory bývají technicky spolehlivější, méně náročné na údržbu a mívají delší životnostnež ostatní části vozidla.
– Nevýhodná je především vysoká nákupní cena akumulátorů, delší doba potřebná pro nabíjení a relativně nižší dojezdová vzdálenost (též v závislosti na terénu vozovky, větší dojezd pochopitelně po rovinách). Při užití spalovacího motoru se nevyhneme nežádoucím emisím.
4) LPG
Zkapalněný plyn (nejčastěji propan-butanová směs) neobsahuje olovo a benzenové uhlovodíky. Automobily na plynový pohon si uchovávají své jízdní vlastnosti, přibližně stejný výkon a vyhovují normám stanoveným na snížení znečištění. Tankování je rovněž velice jednoduché.
– Cena paliva je nižší oproti dalším alternativním pohonům a snížené jsou též emise skleníkových plynů.
– Hlavním negativem je fakt, že LPG je fosilním palivem, jehož zásoby jsou omezené. Směs propanu a butanu je těžší než vzduch a se usazuje na podlaze, což je důvodem, proč vozidla s pohonem LPG nesmí do mnoha podzemních garáží.
Co se týče pohonu na zemní plyn (LNG), náklady na tyto pohonné jednotky jsou o mnoho nižší v porovnání s benzinem či naftou, ale zároveň rostou náklady na vozidlo samotné, mj. též v souvislosti se zmenšeným zavazadlovým prostorem v důsledku zvláštní tlakové palivové nádrže.
Vyměňte své pneumatiky včas
Na letní pneumatiky ze zákona přezouvat nemusíte, ale:
· rozhodně se nedoporučuje jezdit se zimním obutím po celý rok; s rostoucí teplotou roste jejich opotřebení
· opotřebovávané pneumatiky zvyšují bezpečnostní rizika (menší přilnavost k vozovce, horší stabilita vozu)
· brzdná dráha zimních pneumatik se při rostoucích teplotách prodlužuje
· jízda na zimních pneumatikách za vyšší teploty zvyšuje spotřebu paliva, což se následně projeví ve Vašich peněženkách
Snaha ušetřit za „letní obuv“ se v konečném součtu nevyplácí. S příchodem jara a teplejších dnů je proto na místě se svým „plechovým miláčkem“ navštívit autorizovaný autoservis a dopřát si tak během bezpečné jízdy i standardní komfort. Od dubna do listopadu je pak rozhodující dlouhodobá předpověď počasí. Pokud teplota klesne pod +7°C, zimnímu přezutí se určitě nevyhnete.
Když jezdíme po Evropě
Zimní výbavu vyžadují státy:
Bosna a Hercegovina
Černá Hora
Česká republika
Estonsko
Finsko
Island
Itálie
Litva
Lotyšsko
Lucembursko
Makedonie
Moldávie
Německo
Rakousko
Srbsko
Švédsko
Ukrajina
Bulharsko
Dánsko
Francie
Chorvatsko
Irsko
Kypr
Maďarsko
Nizozemí
Norsko
Polsko
Portugalsko
Rumunsko
Rusko
Řecko
Švýcarsko
Turecko
Velká Británie
Přezouvat pneumatiky dává smysl, který pravidelní řidiči na pozemních komunikacích ocení.
Do terénu s novým Jeepem Trailhawk
Nejdražší verze nejmenšího Jeepu s označením Trailhawkse odlišuje především světlou výškou zvětšenou o 21 cm, kryty podvozku, jiným zpřevodováním nebo přidaným režimem Rock, který zajišťuje maximální trakci při jízdě po kamenitém povrchu.
Hodně terénně působí i tlačítko s nápisem 4WD Low, které navozuje pocit přítomnosti redukční převodovky, ve skutečnosti se jedná o elektronický systém, který vynucuje rozjezd na první rychlostní stupeň v každém režimu a hlídá citlivost plynového pedálu a stabilizačního systému ESP.
Po čerstvém představení faceliftu můžete do verze Trailhawk objednat i Led balíček všech kompletních světlometů. Renegade Trailhawk není sice vyloženě terénní auto jako je Wrangler, ale od poměrně malého SUV není důvod toho požadovat více. Velice dobře zvládá jakýkoliv nestabilní povrch, ať je to písek, štěrk, kameny a podobně.
Automaticky připojovaný pohon zadních kol pracuje hladce, protáčející se kola jsou rychle přibržděna. Díky velké světlé výšce a ochranným krytům se není třeba obávat kontaktu podvozku s překážkami. Krátké převisy omezují také riziko odření nárazníků. Přitom zlepšení funkcí v terénu nebylo vykoupeno znatelným zhoršením jízdního projevu na běžných silnicích.
Trailhawk je nabízen pouze s nejvýkonějším vznětovým motorem 170 koní a s devíti stupňovou samočinnou převodovkou. Navzdory slušným tabulkovým výkonům dynamika v reálném světě nenadchne. Problematický je také poměrně hlučný a hrubý projev motoru.
V krátkém shrnutí ze říct, že tento Jeep má dobré terénní schopnosti, prostorný interiér a velký zavazadlový prostor. Negativa jsou v poměrně vysoké ceně verze Trailhawk, hlučnosti motoru, nepříliš dobré dynamice a velké spotřebě paliva.
Tento vůz je nabízen za cenu 853 000 ,- Kč, určitě stojí za zvážení zda si nekoupit levnější verzi, která nabízí dobrý poměr ceny a kvality.